måndag 19 juni 2017

Ett dygn i Stockholm


Eftersom sonen åkte till London med kusinen och farmor och farfar passade resten av familjen på att njuta av Stockholm. Vi gick på Junibacken och flera stycken påpekade att dottern såg ut som Madicken - vilket var precis vad hon ville göra. Vi bodde på tråkigaste hotellet någonsin. Ett microrum med skavanker här och var. Inget varmvatten i duschen på kvällen och spolknappen på toaletten var trasig och fastnade i spolläge hela tiden. Nåja, vi sov gott och frukosten var god.




När vi checkat in på hotellet och tagit en stunds vila, handlades det lördagsgodis i lokala affären och sen var det tunnelbanefärd mot Gamla stan. Ett glas prosecco i solskenet var precis vad jag längtat efter. Att få njuta små bubblor och samtidigt få titta på miljö och alla människor som vimlade omkring. Det var ovanligt många turister i stan i lördags. Vi stannade till vid glassbutiken vid Kåkbrinken och visade dottern att jag suttit på samma plats som tjejen som satt och gjorde glassvåfflor. En belgisk våffla med pistageglass och noisettetopping hann vi visst också med. Att hitta mat till bra pris var inte det lättaste. Vi ville ha tapas, men kring Kungsträdgården fanns det inget ställe i vår prisklass. Till slut hamnade vi på Jensens Böfhus mellan Sergels torg och Hötorget. Olyckligtvis råkade jag välta mitt vinglas över makens byxor och det blev aningens svettigt för en stund.

Med magarna fulla av mat letade vi reda på sockervadd till dottern och sen ville jag och maken sätta oss på en trevlig uteservering och njuta av ett glas gott i kvällssolen. Tyvärr ville dottern annat. Hon var trött efter dagen och ville inget annat än att åka hem och lägga sig i sängen och se på tv. Det blev så. Jag var sug ett tag, ganska länge då detta var min 40-årspresent från svärföräldrarna. Jag ville inte sitta i ett sunkigt rum och smutta på en liten whisky och svettas under armarna. Så blev det och därefter kom John Blund.


Efter en utebliven sovmorgon plockade vi åt oss en god frukost på hotellet innan vi åkte till Drottningholms slott. Det är himla vackert där. Tyvärr hade de stängt av en del av trädgården, men vi njöt ändå. Dottern sprang i labyrinter och vi girade mellan alla japaner som kommit bussvis. En god vän mötte upp oss och vi tog en lunch bland alla andra turister innan det var dags att styra bilen mot Gävle igen. Som en extra liten pärla i helgen fick jag smita in på Flying tiger i Gränby köpstad. Det är en butik jag saknar här i Gävle. Billigt, roligt och perfekt att köpa små presenter i.

Grädden på moset igår var att få hem sonen efter fyra dagar. Han bubblade av glädje och hade haft det alldeles underbart i London. Till slut kom barnen till ro och vi kunde pusta ut efter en fin helg.

1 kommentar: